Sätt att koppla av för unga och blivande mammor

Att vänta barn är både skrämmande och förväntansfullt. Alla graviditeter ser olika ut. Vissa mår bra och älskar att vara gravida. Andra har ont och väldigt lite ork. Gemensamt för de allra flesta är dock att det är både spännande och läskigt. Att bära på ett nytt liv är en överväldigande känsla. För många unga och förstagångsmammor är den här känslan särskilt stark eftersom det är något helt nytt som väntar.

Under graviditeten är det mycket viktigt att du tar hand om dig själv. Genom att se till att du mår bra ser du även till att bebisen mår bra. Var snäll mot dig själv och sänk kraven. Fokusera på det som gör att du känner dig avkopplad och unna dig själv små saker som stärker ditt välmående. Här kan du läsa mer om mina bästa tips hur du kopplar av och minskar stressen under graviditeten.

Sätt att koppla av för unga och blivande mammor

Övningar, träning och sömn

Under graviditeten är det viktigare än någonsin att fokusera på din mentala hälsa. Undvik saker som gör dig stressad. Försök att inte ta på dig för mycket på jobbet eller påbörja stora projekt hemma. Släpp alla krav och måsten och försök vara närvarande. Det är en speciell tid i livet och försök njuta av den. Gör avslappningsövningar och meditera. Prata med bebisen i magen och berätta vad som väntar efter födseln.

Även under graviditeten är det är viktigt att träna i den mån det går. Vissa mår så pass dåligt att det inte går, men lyssna på kroppen och anpassa därefter. Träning ger endorfiner och kommer göra dig lyckligare och mer avslappnad. Dessutom är det bra att ha en stark kropp för att klara av den stora påfrestning som det innebär att vara gravid. Promenader, lättare styrketräning och yoga är bra träningsformer för gravida.

Sist, men inte minst är det viktigt att du sover ordentligt. Att vara gravid tär på krafterna och du känner dig förmodligen betydligt tröttare än vad du vanligtvis är. Att sova på regelbundna tider är därför viktigare än någonsin. Se till att du går och lägger dig och går upp vid ungefär samma tid varje dag. Om du känner att du behöver kan du även planera in att ta en tupplur på eftermiddagen.